Részletek a Dr. Sidó Zoltánnal készült interjúból
(Fittinfo, 2003.december)

Felelősséggel önmagunkért

A civilizációs betegségek között előkelő helyet foglal el a szívinfarktus és a magas vérnyomás. Azon kívül, hogy kerüljük a hajlamosító tényezőket, mint a sok stressz, az egészségtelen táplálkozási szokások, a dohányzás, és az alkohol, még többet is tehetünk a megelőzés érdekében, hiszen nem csak az orvosok, hanem mi magunk is felelősek vagyunk egészségünk megőrzéséért. A rendszeres sport növeli a szív és vérkeringési rendszer alkalmazkodó képességét, fokozza a fizikai eronlétet, megóvja a szellemi frissességet, fegyelmezettségre, önismeretre, rendszerességre nevel. S, ha aggódnánk a túlterhelés miatt, már számos korszerű készülék elérhető, amelyekkel otthon is figyelemmel kísérhetjük szervezetünk állapotát. Erről beszélgettünk dr. Sidó Zoltánnal, az Országos Sportegészségügyi Intézet kardiológiai osztályának, osztályvezető főorvosával.

Hogy állapíthatjuk meg, hogy milyen terhelés a legmegfelelőbb számunkra?

A sport mindenképp az egyik leghatékonyabb módja a betegségek megelőzésének, kondíciónk fenntartásának, javításának, de a fokozott izommunka során különös figyelmet kell fordítanunk testünk jelzéseire. Ha valamely betegséget követően ír elő az orvos mozgásterápiát, általában számos vizsgálat előzi meg a program összeállítását, ellenőrizzük a fizikai állapotot, az EKG és laboratóriumi eredményeket. Ezután határozzuk meg a mozgás formáját, intenzitását és az időtartamát.

Vannak kockázati tényezők?

Amennyiben a rizikófaktorok kizárhatók, azaz a sportolónak nincsenek káros szenvedélyei, nem küzd jelentősebb túlsúllyal és az egészségi állapota sem indokol előzetes vizsgálatokat, nincsenek korlátok. Ellenkező esetben, illetve 40 év felett, már mindenképp ajánlott az EKG elvégzése, és konzultáció a megfelelő szakorvossal.

Mérhető a terhelhetőség?

Pulzusmérésre minden rizikó-csoportnál szükség van, így szerezhetünk pontos információkat a terhelhetőségről. A munkapulzus számot átlag 110-130/percben adjuk meg, de az életkort is figyelembe véve egyénre szabottan is kiszámíthatjuk: (220-életkor)*60%

Testedzés hatására kialakulhat ritmuszavar?

Az egészséges szervezetnél a fizikai aktivitás fokozásakor nem alakul ki ritmuszavar, de már egy megfázás is változtathat a helyzeten, tehát mindenkinek érdemes odafigyelnie testének megváltozott jelzéseire. A többszörös rizikófaktorba tartozóknál pedig jelentős szerepe van az után követésnek, azaz a rendszeres ellenőrzésnek, mert csak ennek segítségével állapíthatjuk meg, hogy az emelkedett terhelés okozott-e szívelváltozást. A túlterheltség jelére utal, ha a pulzusszám 160 fölé emelkedik.

Dr. Bukosza István
Kardiológus főorvos